Slik funker Folq
Når dere tar oppdrag gjennom Folq som konsulenter fra konsulentselskap, gjelder noen få og enkle prinsipper.
Komme i oppdrag gjennom Folq
Være i oppdrag gjennom Folq
Folqs administrasjonsgebyr
Administrasjonsgebyret til Folq bruker vi til å utvikle plattformen, sikre tilgang til flere oppdrag, samt etablering og oppfølging av kontrakter. Marginmodellen for ditt konsulentselskap avgjøres av antallet konsulenter dere velger å synliggjøre:
- For selskap som synliggjør alle konsulentene på plattformen tar vi 10% av timeprisen dersom dere har én konsulent i oppdrag, og 7% dersom dere har fem eller flere leid ut gjennom Folq.
- For selskap som legger ut et mindre utvalg av konsulentene er marginen 10% av timeprisen, uavhengig av antall konsulenter i oppdrag.
Marginnivået avklares under onboardingen av selskapet, men kan endres ettersom behovet deres forandrer seg. Vi tar gjerne en prat om hva det innebærer å ha synlig profil, og etterstreber å finne en løsning som gir mening for hvert enkelt selskap.
Følgende gjelder for selskapene med 10-7% administrasjonsgebyr:
- Nye ansettelser registreres fortløpende, helst innen én måned fra ansettelsen.
- Oppdrag med lavere omfang, eksempelvis 50%, påvirker ikke marginen.
- Vi utviser skjønn der det av ulike grunner ikke er mulig å onboarde hele selskapet, og følgende forhold vil for eksempel ikke påvirke marginen:
- Om man ønsker å onboarde alle konsulentene, men én eller flere ikke blir godkjent av Folq.
- Om dere har konsulenter utenfor kompetanseområder vi dekker.
- Om dere har konsulenter som av ulike årsaker ikke kan eller ønsker å være synlige på plattformen.
Dialog med oppdragsgiver
Vi forventer at oppdrag man oppdager gjennom Folq blir forfulgt gjennom plattformen. Unntaket er dersom du allerede har en avtale eller relasjon med oppdragsgiver fra tidligere om det konkrete oppdraget.
For å sørge for en god brukeropplevelsen for konsulenter og oppdragsgivere, samt unngå misforståelser, ber vi om at man etterlever retningslinjene under. Oppførsel som avviker fra disse punktene kan medføre tilbaketrekking av tilgang til plattformen.
- All kommunikasjon med kunder skal foregå gjennom Folq-plattformen der det er mulig (vi har forståelse for at enkelte steg blir gjennomført utenfor plattformen, eksempelvis deling av dokumenter, møtebooking, etc).
- Du skal ikke kontakte oppdragsgiver på eget initiativ, men melder interesse for oppdragene som ligger tilgjengelig på Folq-plattformen. Oppdragsgiver kan kontakte konsulentselskapet direkte om behov på eget initiativ, ikke motsatt. Tar oppdragsgiver kontakt utenfor plattformen bør Folq involveres.
- Når oppdragsgiver kontakter dere angående en konsulent, skal du ikke presentere andre konsulenter, eller forsøke å selge inn et team dersom kunden ikke har bedt eksplisitt om det. Kundene velger selv hvilke konsulenter de anser som aktuelle.
- Konsulentselskap kan ikke bemanne oppdrag som konsulentselskapet får gjennom Folq med konsulenter som ikke er registrert og godkjent av Folq. Har du konsulenter du ønsker å selge inn som ikke er på plattformen, ta kontakt med oss eller send inn CV-en på .
- Nye kontrakter som oppstår som en konsekvens av en relasjon som er etablert gjennom Folq skal behandles som Folq-avtaler.