Gå til hovedinnhold

Folq sitt miljøledelsessystem

Folq er en markedsplass for selvstendige konsulenter og mindre konsulentselskaper, hvilket medfører at tjenestene selskapet produserer og fasiliterer primært er digitale. Konsulentene arbeider som hovedregel hos kunden, og Folq sitt miljøledelsessystem vil således omhandle følgende områder:

  • Folq sine kontorlokaler
  • Rutiner og retningslinjer knyttet til reising og transport
  • Andre relevante forhold

Selskapets kontorlokaler

Folq leier kontorlokaler av høy teknisk standard i Youngskvartalet som blant annet tilfredsstiller tekniske krav for energibruk. Youngskvartalet vant i 2018 statens pris for byggkvalitet.

Kontorlokalene deles med Blank AS som i stor grad har rettet fokus på miljø og reduksjon av forbruk. Dette inkluderer lys- og temperaturkontroll basert på bevegelsessensorer, full kildesortering med tydelige markeringer og fokus på gjenbruk. Folq oppfordrer medarbeiderne sine til å være bevisst egen bruk av energi og oppfordrer i den sammenheng til å slå av lys, skjermer og pc-er når disse ikke er i bruk.

Folq benytter seg av digitalt arkiv og har fokus på å unngå unødvendige utskrifter. Alle kontrakter er digitale, og der vi tidligere benyttet oss av fysiske tavler brukes nå digitale tjenester slik at papirforbruket kraftig reduseres.


Rutiner og retningslinjer knyttet til reising og transport

Ettersom at Folqs virke primært innebærer å fasilitere selvstendige konsulenter ut til kunder forekommer det svært lite reising internt i selskapet. Ansatte i Folq befinner seg hovedsakelig på kontoret i Oslo sentrum eller på hjemmekontor, og vår sentrale beliggenhet muliggjør at alle ansatte kan benytte seg av kollektivtransport eller gå til jobb dersom det er aktuelt.

I tilfeller der fysisk transport blir nødvendig kan miljøbelastningen påvirkes av valg av transportmiddel. Folq sikrer derfor infrastruktur og motivasjon for å ta i bruk elektroniske samarbeidsverktøy, og det oppfordres sterkt til å benytte seg av kollektivtransport i tilfelle der ansatte må reise ut fra kontoret. Folq dekker ansattes kostnader knyttet til reise inn i andre soner med kollektivtransport. Medarbeidere i Folq skal være opplært i bruk av eSamarbeidsløsinger og disse skal alltid vurderes som alternativ til reising.

Folq arrangerer meetups og foredrag sentralt i Oslo slik at deltakere har muligheten til å delta ved å benytte seg av kollektivtransport.


Andre relevante forhold

Folq følger flere prinsipper for å redusere forbruk og miljøavtrykk:


Vi leier fremfor å eie de fleste elektroniske artikler. Dette blant annet for å begrense unødvendig forbruk og avfall. Ved endt arbeidsforhold leveres alt av utstyr tilbake og disse blir omdisponert internt i organisasjonen, eller sendt tilbake til leverandøren. Det avfallet som produseres av Folq inkluderer diverse kontorrekvisita som papp og papir, samt elektriske verktøy og emballasje ved anskaffelse av eksempelvis ny PC eller mobiltelefon. Dette kildesorteres.

Ved arrangementer er det alltid mulig for deltakere å velge vegetarmat. Internt i Folq benyttes en kantine-leverandør som tilbyr vegetarmuligheter.