Selvbetjent oppdragsutlysning ga ekstrem etterspørsel
Da startupen We Are Learning trengte hjelp til å skape magiske øyeblikk, tryllet de frem kompetansen de trengte på Folq. Helt selv.
– Vi la ut vår første utlysning hvor vi la inn lenke til en Shifter-artikkel om oss. Jeg rakk ikke å laste opp logo eller noen ting før interessemeldingene begynte å renne i, forteller Atle Myhrer Knudtzon.
Den nyansatte CTO-en i We Are Learning er svært fornøyd med både effektiviteten og etterspørselen rundt oppdraget han selv publiserte på Folq.
VR, 3D og tekst-til-tale med avatar
We Are Learning er en plattform som skal gjøre hvem som helst i stand til å lage engasjerende, interaktiv læring i 3D.
Begrepet “you do as you preach” står nok høyt i kurs hos denne lærings-startupen. Det første behovet som meldte seg hos dem, var teknisk kompetanse til å lage det Atle beskriver som et WOW-øyeblikk til deres første investormøte, i form av en 3D-presentasjon. Den tekniske kompetansen de trengte fant de helt selv på Folq.no, der de opplevde ekstrem interesse fra flere titalls aktuelle kandidater
15-20 interessenter på ett oppdrag
Totalt sett fikk We Are Learning rett under 20 relevante interessenter. Noen kom fra større konsulenthus og andre jobbet som selvstendige utviklere. Ifølge Atle selv gjorde meldingsfunksjonaliteten på Folq det enkelt og raskt å komme i direkte kontakt med de aktuelle kandidatene. I tillegg var det utelukkende positivt når konsulentene hadde skrevet motivasjonstekst ved siden av interessemeldingene sine.
Dette beskriver Atle som en avgjørende faktor i vurderingen av riktig kandidat for oppdraget. Han utdyper:
– Listen over kandidater med .NET-utvikling var veldig lang, og den viktigste faktoren for meg var at de hadde skrevet en motivasjonstekst for oppdraget. Da ble det veldig tydelig for meg om de hadde lest hva oppdraget gikk ut på og litt om hva det betyr å jobbe i en startup. Kanskje de til og med hadde hatt litt startup-erfaring. Hvis de la inn det i motivasjonsbeskrivelsen sin, det trengte ikke å være et brev, bare en liten tekst, var det et pluss.
Trengte en startup-potet
Til slutt sto det mellom to-tre stykker. Atle hadde videomøte på en halvtime med to av dem, der de fortalte om hvem de var og hva de har jobbet med før. Egentlig som et godt, gammeldags jobbintervju.
– Basert på forståelsen du får i løpet av intervjuet om hvem de er og hva de kan, landet vi på én konsulent til slutt. Konsulenten hadde lang, relevant, teknisk erfaring, og hadde tidligere vært involvert i en startup – hvilket også var positivt, sier Atle.
Selv om We Are Learning i utgangspunktet så etter en konsulent til 100 % stilling, endte de opp med en i 60 %. Dette var fordi konsulenten ønsket den fleksibiliteten og kunne veie opp med masse relevant erfaring.
– En konsulent i 60 % med masse erfaring er fint i denne omgang nå. Vi utlyste som 100 % stilling, men 60 % ble en god løsning likevel, når konsulenten spurte om dette.
Raskere innleie og flinkere konsulenter enn forventet
Når det gjelder tidsperspektivet, ble Atle positivt overrasket også her. Selskapet publiserte oppdraget 20. september, og fikk relevante interessemeldinger i løpet av første dagen. 10 dager senere satt konsulenten på plass hos dem.
– Dette gikk raskere enn jeg hadde trodd. Og det var også flinkere konsulenter enn jeg hadde forventet. Vi er veldig fornøyde med opplevelsen hos Folq, forteller Atle og kan bekrefte at de definitivt kommer til å bruke Folq igjen.
Dette synes Andrea Madland, salgssjefen vår i Folq, er gledelig å høre, siden målet med plattformen er å effektivere innleieprosessen av konsulenter.
– Vi vet at oppdragsgiverne stort sett har det travelt når de kommer til oss med behov. Å kunne tilby dem direkte kontakt med aktuelle konsulenter og raske avklaringer, fører til en smidigere prosess. I tillegg har vi en veldig konkurransedyktig margin, så sånn sett blir det mer igjen av kaka til konsulentene, og i mange tilfeller en rimeligere tjeneste for oppdragsgiveren, sier hun.
Atle legger til at en annen kollega la ut samme oppdrag på en annen plattform med tilgang til konsulenter over hele verden. Dette var ifølge Atle en ikke like bra opplevelse.
– Vi fikk mange irrelevante kandidater, og følte vi bare måtte komme oss ut-ut-ut!
Enkelt å forhandle om timepris
Å forhandle timepris gikk også veldig enkelt og greit gjennom direkte kontakt med konsulentene de vurderte.
– Det var uproblematisk å diskutere timepris i første runde. Vi var tydelige på at We Are er en startup, hvor alle kostnader må veies nøye. At man også fant en løsning hvor konsulenten kunne jobbe deltid, fremfor fulltid, var også positivt.
Dette stemmer godt overens med inntrykket Andrea også har fått gjennom dialog med andre kunder. Hun beskriver opplevelsen vi ønsker å gi til begge parter slik:
– Vi ønsker full transparens og full valgfrihet for både oppdragsgivere og konsulentene. Du håndplukker selv på øverste hylle, får full tilgang til hele basen og full åpenhet når det gjelder prisbildet.
Som en støtte i innleieprosessen
Andrea fortsetter og spør retorisk:
– Oppdragsgiver vet best hva de selv har behov for og konsulentene vet selv best hva de kan levere. Hvorfor skal vi være et unødvendig mellomledd i denne matchmakingen?
Salgssjefen legger til at Folq aldri skal sko seg på noen sine vegne, og at salgsteamet er ment som en sparringspartner ved behov, mens oppdragsgiver og konsulent driver med paringsdansen sin på egen hånd.
– Vi jobber hele tiden for å forbedre den selvbetjente prosessen for oppdragsgiverne våre, så opplevelsen skal bli smidigst mulig. På veien har vi et salgsteam som støtter i deler av eller hele prosessen. Vi ønsker at det skal være mer effektivt for oppdragsgiveren å være selvbetjent enn å bli betjent av oss. Derfor kjører vi jevnlig brukerintervjuer med selvbetjente oppdragsgivere, slik at vi får innsikt i hvordan den selvbetjente kundereisen er med alt av gode opplevelser og forbedringsområder, avslutter hun.
Skape magi med tale
At We Are Learning har fått leid inn en dyktig konsulent på så kort tid, gjør det mulig for dem å skape flere magiske øyeblikk med 3D.
– Med prototypen får vi frem et “moment of WOW!”. Jo raskere potensielle kunder kan oppleve øyeblikksmagi jo raskere vil vi kunne vokse, så rask utviklingstakt er helt essensielt, forteller Atle entusiastisk.