Dette ser React-utvikleren etter når han velger oppdrag
Et spennende produkt og tekniske utfordringer står øverst på ønskelisten til Simen Brekken når han vurderer oppdrag. Som selvstendig seniorkonsulent, er React-utvikleren opptatt av å tilføre mer verdi enn kapasitet til prosjektene han takker ja til. Det innebærer å jobbe med kunder som setter pris på at eksterne kommer og utfordrer det etablerte.
Simen er en av flere Folq-konsulenter som forteller om ønsker og krav til oppdragsgivere. Se hva mobilutvikleren Per Ola Sæther og UX/UI-designeren Axel Ferdinand Giæver vektlegger.
Hva er det viktigste kriteriet for deg når du velger et oppdrag?
For meg er det viktig at oppdraget kombinerer et spennende produkt og tekniske utfordringer. Jeg har lang erfaring fra designbransjen, så det er naturlig for meg å tenke produkt og teknisk samtidig. Mye av styrken min, er at jeg også kan være med i designfora som utvikler.
For å vurdere om oppdraget er noe for meg ser jeg først på produktet og oppdragsteksten. I dag har innkjøpere blitt flinkere til å etterspørre spesifikk type kompetanse og hva de trenger hjelp til (f.eks “vi skal modernisere frontenden vår og etablere et designsystem”). Da får jeg en forståelse av hvilke utfordringer jeg vil støte på, og om det matcher min kompetanse.
Hvor viktig er det at det er en match på teknologi?
Med lang erfaring har jeg vært med på det meste, men det er godt å vite at man kan noe av det de søker veldig godt. Ellers er det alltid spennende å lære noe nytt. Nåværende oppdragsgiver har en omfattende Java backend, og selv om jeg ikke har mye erfaring med Java er det spennende å lære av andre i selskapet som kjenner historikken og domenet godt. For min egen del vil jeg helst være med på moderniseringen av eksisterende tekniske løsninger, ikke kun vedlikehold.
Hvordan avgjør du om et sted er attraktivt å være?
Jeg søker oppdrag der det ses etter en tydelig profil, ikke kun kapasitet. Jeg velger gjerne oppdragsgivere som trenger noen med bred erfaring, som kan komme inn og utfordre etablerte prosesser og teknologivalg som har blitt til underveis. Samarbeid er også viktig, å løse oppgaver alene er ikke like interessant som å jobbe på et prosjekt med andre ansatte fra selskapet.
Jeg trives også svært godt med opplæring. Juniorer eller ansatte med liten erfaring innen en gitt teknologi, har en fantastisk evne til å avdekke forenklingsmuligheter. Disse kan være mer utfordrende å se for en senior eller noen med lang fartstid i selskapet. Her ligger det stort potensiale for økt produktivitet og mestringsfølelse.
Har jeg flere oppdrag å velge mellom går jeg gjerne for selskap med et interessant produkt eller som er i en bransje jeg kjenner meg igjen i eller er nysgjerrig på.
Hvordan kan man gjøre innleie av konsulenter bedre?
Effektiv onboarding er viktig for begge parter. Jeg liker å få litt materiale på forhånd, slik at jeg ikke starter på bar bakke mandag morgen. Ellers bør oppdragsgiver for sin egen del ha alt det praktiske klart (tilganger, utstyr, etc.). Det blir fort dyrt å ha en konsulent som ikke får logget seg på eller kommer seg inn på kontoret.
Tydelig kommunikasjon mellom oppdragsgiver og konsulent er viktig. Noen kan dessverre havne i en skvis der konsulenten har blitt en naturlig del av teamet, men plutselig ikke kan signere for en ny periode fordi oppdragsgiver glemte at personen ikke er fast ansatt, og nå har funnet et nytt oppdrag. Forventninger om utvidelse av oppdraget bør kommuniseres i god tid før perioden avsluttes.
Les også hva utviklere ser etter i en oppdragsgiver, og hva attraktive selskap gjør for å tiltrekke seg denne kompetansen.