BloggSchibsted manglet designressurser – fikk tak i folk med Folq

Schibsted manglet designressurser – fikk tak i folk med Folq

Da Schibsted trengte mer kapasitet til sitt inhouse reklamebyrå, måtte flere kreative og kvikke designere på plass. Blant annet fra Folq.

Hanna Blisten
Head of Content i Folq
Publisert 31.05.2024
Oppdatert 21.06.2024
7 min lesetid
Ingvild Kvamme, leder i Schibsted Create
Ingvild Kvamme, leder i Schibsted Create

– Vi har fått god hjelp til å finne folk i en travel hverdag. Det hjalp oss mye å lete og plukke ut riktig kandidat gjennom Folq, sier Ingvild Kvamme, leder i Schibsted.

Hun sikter til utvelgelses- og innleieprosessen gjennom Folq. På to-tre uker var matchen et faktum. Mer om det lenger ned, men først litt bakgrunnshistorie.

Schibsteds eget reklamebyrå trengte folk

Avdelingen som Ingvild Kvamme leder, heter Schibsted Create. Dette er en avdeling i Schibsted Marketing Services, som jobber med reklameproduksjon for Schibsteds annonsører. Schibsted Create jobber med de aller største annonsørene i Norge. Teamet på totalt seks personer jobber med å designe og kode display-annonser til kundene sine.

Salgsavdelingen som Create jobber for ønsket å selge inn mer produksjon, og Create trengte derfor mer kapasitet. Ved å øke ressurser og kapasitet, ville avdelingen oppnå mer lønnsomhet.

– Før satsingen måtte vi fylle opp mer ressurser fordi vi manglet folk. Vi ville egentlig gjøre en satsing for å få mer kapasitet, og i tillegg så manglet vi plutselig flere ressurser. Så hjelpen vi har fått fra Folq har også veid opp for manglende kapasitet, sier Ingvild.

Flere annonsebestillinger i Schibsted med flere om bord

Nå begynner Schibsted Create å få fart på skuta med ekstra kapasitet, og kan fremover følge med på at flere bestillinger enn før tikker inn.

At Folq har fått være med på å bidra til dette, er gledelig. Av erfaring vet vi at det er mer regelen enn unntaket at rekrutteringsprosesser drøyer ut i tid. Riktig kompetanse er grunnleggende, men også kjemien og en følelse av at personen er en god match med resten av gjengen, bør også stemme når en skal ønske et nytt teammedlem velkommen. Ingvild Kvamme vet verdien av å velge ut riktig kandidat, noe hun også følte at hun lyktes med i godt samarbeid med Folq.

– Vi kom over Folq over det store Internett. Det var to ulike grunner til at vi hadde et behov. Den ene var ønsket om å øke kapasiteten og den andre var at vi hadde to ressurser ute en periode. Så da trengte vi enda mer ressurser, forteller hun, og legger til hvordan Folqs hjelp har veid opp for manglende kapasitet.

I den forbindelse ble designeren Aleksander Isachsen den utkårede, og Ingvild har aldri sett seg tilbake siden hun plukket han ut i tett samarbeid med Folqs KAM, Christian Borgen. Rekrutteringsprosessen startet tidlig i august, og i slutten av samme måned var konsulenten på plass i Schibsteds lokaler.

– Utvelgelsen skjedde gjennom Folq ved at vi fikk presentert noen ulike profiler. Aleksander virket som en god match, og det viste han seg virkelig å være. Han har virkelig vært en ressurs for teamet, forteller hun.

– En av de beste designerne jeg har møtt

Med erfaring fra reklamebransjen, og godt vant med “kjappe pucker”, raske og tydelige tilbakemeldinger, var Aleksander den matchen Ingvild og resten av gjengen trengte. Han komplimenterte teamet på eksemplarisk vis med sin profesjonelle tilnærming, mener Ingvild:

– Han er tvers gjennom veldig profesjonell. Noen av de mest profesjonelle designerne jeg har møtt. Han er også veldig god på å ta ordet i møter med teamet og kunder, og ser ting i sammenheng på tvers av teamet. I tillegg kommer han med gode innspill til forbedringer, er ærlig og argumenterer godt for det han mener og ulike designgrep han tror på.

Ifølge Ingvild bidrar Aleksander med å løfte kvaliteten og bidra til nye måter å jobbe på i teamet. Han oppmuntrer til en god arbeidsmetodikk. Dette er Ingvild godt fornøyd med.

– At han tar til ordet og argumenterer viser at han har innsikt og håndterer tilbakemeldinger på en proff måte. Han er en god person, som kommer veldig godt med i teamet vårt. Han bidrar til god stemning, er jevnt over lugn og trygg, forteller hun.

Vil bruke Folq igjen til å finne konsulenter

På spørsmålet om hvor sannsynlig det er at Ingvild vil anbefale Folq videre til andre, svarer hun at det allerede er gjort:

– Jeg har anbefalt Folq til andre her i Schibsted som stadig er på utkikk etter liknende ressurser som jeg har vært. Jeg vet også at de er i aktive prosesser med Folq for tiden.

I tillegg til å være fornøyd med hjelpen hun har fått fra Folq til å finne folk, setter hun også pris på den tette oppfølgingen hun har fått fra Christian, KAM i Folq.

Selv mener hun det er veldig sannsynlig at hun vil bruke Folq igjen, og er raskt til å meddele:

– Folq hjalp meg med å løse et ressursproblem veldig raskt, og raskere enn det jeg hadde klart på egen hånd. Det er veldig sannsynlig at jeg ville funnet en konsulent gjennom Folq igjen.

Hun understreker viktigheten av at konsulentene er profesjonelle og trygge, slik at det ikke blir brukt mye ekstra tid på oppfølging av dem. Noe hun er veldig fornøyd med når det gjelder Aleksander gjennom Folq.

– Konsulentene fra Folq er flinke, setter seg fort inn i oppdraget og kommer raskt i gang med jobben. Det er essensielt når vi leier inn konsulenter.

Ny kompetanse løfter blikket og driver teamet videre

Ingvild ser klare fordeler når det kommer ny kompetanse inn i teamet. Hun har erfaring med at flere konsulenter som kommer inn, tar med seg nye programmer og verktøy som blir en del av arbeidsmetodikken og samhandlingen for øvrig i teamet.

– Nå har vi fått flere nye inn på teamet. Man merker at de tar med seg masse nytt inn. Aleksander, for eksempel, jobber i Figma, så nå jobber flere i teamet på tvers med Figma som utgangspunkt. Man har godt av å få inn litt nytt på teamet, og ofte kan det bli ganske statisk når man jobber mange sammen i et team i lang tid. Det å få inn noen nye kan hjelpe til med å løfte blikket litt og få nye kompetanser som de også deler med andre, avslutter Ingvild, som ser frem til å fortsette samarbeidet videre.

Aleksander er også svært fornøyd med samarbeidet med Schibsted, og meddeler ydmykt:

– Jeg synes Ingvild og gjengen har vært veldig gode på å inkludere meg og få meg til å føle meg som en del av gjengen. De er også veldig flinke til å tilrettelegge for gode prosesser. Jeg er veldig takknemlig for muligheten jeg har fått til å jobbe med dem.

Om Schibsted og Schibsted Create





Mangler du også ressurser?

Lei inn konsulent