BloggEn ekstra salgsarm for små konsulentselskap

En ekstra salgsarm for små konsulentselskap

Folq er ikke bare en tjeneste for selvstendige konsulenter. Samtidig som flere personer velger å starte for seg selv ser vi også at flere velger å starte konsulentselskap eller går fra store konsulenthus til små konsulentselskap. De små konsulentselskapene ønsker gjerne å bruke minst mulig tid på salg, samtidig som de har behov for en stabil tilgang på oppdrag. Vi har tatt en prat med to konsulentselskap på Folq-plattformen om deres behov og hvordan Folq hjelper dem i hverdagen.

Ellen Barkost
Publisert 28.06.2024
Oppdatert 22.10.2024
4 min lesetid
Konsulentselskapet Skråstrek får ekstra drahjelp av Folq i salgsarbeidet
Konsulentselskapet Skråstrek får ekstra drahjelp av Folq i salgsarbeidet

Et nytt perspektiv

Over tretti konsulentselskap bruker i dag Folq til å øke tilgangen til oppdrag. Felles for flere av dem er de startet noe eget, med ønske om å gi de ansatte større påvirkning på hvilke prosjekter de jobber med, ofte i kombinasjon med en filosofi om delt eierskap. Skråstrek og Vivende er to av disse konsulentselskapene.

Skråstrek er en gjeng på ni designere og utviklere med bakgrunn fra store konsulenthus. I 2019 startet de selskap med mål om å lage en spennende arbeidsplass med stor frihet.

– Vi startet sammen for å ha frihet til å gjøre det vi ønsker - både som selskap og individuelt, kunne bry oss om de ansatte, skape samhold, og jobbe mot felles mål vi tror på. For å skape tilhørighet ut over å være vanlig ansatt kan alle bli deleiere, men dette er ikke et krav», forteller daglig leder i Skråstrek, Thomas Pettersen.

Ansatteide Vivende på isbretur
Ansatteide Vivende på isbretur

Vivende ble startet i 2015 og er en samling små ansatteide konsulentselskaper som jobber sammen under en felles paraply.

– Vi har fokus på liten administrasjon og overhead slik at den enkeltes verdiskapning hos kundene i størst mulig grad kommer de ansatte til gode. I dette har vi tatt en strategisk beslutning om ikke å ansette egne selgere, forklarer Steinar Koffeld, daglig leder i Vivende.

Ekstra salgskapasitet uten økt innsats

Som nyoppstartet, lite konsulentselskap har man ofte et begrenset nettverk som kan gjøre forretningen sårbar. Etablerte kundeforhold dekker kanskje de første kritiske oppdragene, men for å utvide og tilby et bredere utvalg av muligheter til de ansatte, kreves det salgsarbeid. Flere av konsulentselskapene deler dette ansvaret mellom de ansatte, som ofte selv er i oppdrag, og da blir ofte salgsjobben et overskuddsprosjekt.

Å kunne markedsføre våre konsulenter gjennom Folq-plattformen til et stort sett med kunder vi ellers ikke kommer i kontakt med er en veldig fin mulighet som passer fint inn i vår strategi.
Steinar Koffeld, Vivende

I dag har to konsulenter fra Skråstrek oppdrag gjennom Folq. Thomas en av disse, og forteller at Skråstrek er avhengige av en god og jevn tilgang til prosjekter for å få butikken til å gå rundt. Samtidig er det lite hensiktsmessig med dedikerte selgere eller admin-personell gitt størrelsen deres.

For å utvide nettverket og minimere salgsarbeidet har flere konsulentselskap, som Skråstrek og Vivende, tatt i bruk markedsplassen Folq. Der får de vist frem konsulentene sine til en voksende base av oppdragsgivere med behov for bistand. Samtidig får de tilgang til, og kan melde interesse for, oppdrag som legges ut av de over hundre bedriftene. Hos Folq er alle oppdragsgivere seriøse og forhåndsgodkjent, og man får snakke direkte med de som har behovet.

Folq gir oss et kompetent salgsapparat, tilgang på rammeavtaler som vi ellers ikke kan være en del av og direkte kontakt med kunden uten flere ledd mellom. Kombinert med en markedsledende økonomisk modell mellom Folq og selskaper som benytter plattformen, får man forutsigbarhet og trygghet for alle parter.
Thomas Pettersen, Skråstrek

Slik kommer dere i gang med Folq

Er dere et lite konsulentselskap med konsulenter innen systemutvikling, design, prosjektledelse og/eller forretningsrådgivning kan dere bruke Folq som en ekstra salgsarm. Dere velger selv om dere vil legge ut alle konsulentene eller et utvalg av dem. Bruk av plattformen er gratis – og det er først når en konsulent kommer i oppdrag at vi tar en margin av timeprisen (mellom 7 og 10 prosent).

Konsulent-onboardingen er fort gjort: Folq-teamet sjekker at det er en match, og foretar en enkel kvalitetssikring. Deretter ferdigstilles konsulentprofilene og blir tilgjengelige for Folqs oppdragsgivere. Konsulentprofilene er enkle å vedlikeholde, og administreres av den enkelte konsulenten eller av en kontaktperson fra selskapet.

Som et registrert konsulentselskap på markedsplassen, får dere mulighet til å etablere et strategisk partnerskap til Folq. Da samarbeidet vi selvfølgelig på rammeavtaler og oppdrag, men vi kan også være underleverandør og hjelpe til med å løse behovene til kundene dine, når dere selv ikke har kapasitet eller kompetansen. Dere som konsulentselskap kan få tilgang til flere konsulenter enn dem dere har i selskapet selv, slik at dere kan delta i anbudsrunder og flere andre oppdrag. Du kan lese mer om partnerskap med Folq på denne siden.

Har du spørsmål rundt hvordan Folq fungerer kan du skrive til oss på hei@folq.no. Ønsker dere å ta i bruk markedsplassen kan dere registrere interesse nedenfor, så tar vi kontakt for en prat.

Ønsker ditt konsulentselskap å bruke Folq?

Registrer interesse