Konsulent i tøffere tider - Råd, tips og triks fra Folq
Konsulentbransjen påvirkes som andre bransjer av uroligheter i den globale økonomien med den pågående krigen i Ukraina, en anspent geopolitisk situasjonen, økonomisk inflasjon og nedgangstider. Vi ser dette i egne data. Det er fortsatt vekst i oppdrag, men vi ser at den er avtagende, og flere som avventer forlengelser. Men fortvil ikke! Vi har sett noen positive trender de siste månedene og vil gjerne dele noen råd, tips og triks for hvordan dere kan navigere i et utfordrende marked.
TL;DR:
Noen tips og triks for å navigere i et tøffere konsulentmarked:
- Hold CV-en oppdatert, fokuser på gode prosjektbeskrivelser.
- Styrke kunderelasjoner og forlenge kontrakt
- Vær forberedt på tøffe prisforhandlinger
- Bygg din merkevare
- Gjør deg mer attraktiv ved å bygge kompetanse
- Samarbeid med andre konsulenter for å skape flere muligheter
- Benytt nettverket ditt aktivt for å genere muligheter
- Reduser dine kostnader
Full versjon:
Hold CV-en oppdatert, fokuser på gode prosjektbeskrivelser
CV-en din er ditt digitale utstillingsvindu. Er den utdatert, vil du rett og slett ikke vekke interessen til potensielle kunder. Ta en time eller to for å oppdatere den med ferske prosjektbeskrivelser og innhent gode kundereferanser. Husk å beskrive problemstillingen(e) du stod ovenfor, hvordan du løste det, hvilke teknologier og metoder du brukte, og hva din rolle og bidrag var. Gode beskrivelser vil hjelpe deg å skille deg ut fra mengden.
Styrke kunderelasjoner og forlenge kontrakt
Er du heldig nok til å ha et oppdrag nå? Bra for deg! Fokuser på å styrke relasjonene med kundene dine ved å tilby ekstra støtte og verdi. Gjør de små tingene som får kunden til å føle seg ekstra fornøyd. Hvis mulig, prøv å forlenge oppdraget istedenfor å lete etter nye. Det er mye lettere å jobbe med eksisterende kunder enn å skaffe nye.
Vær forberedt på tøffe prisforhandlinger
Det kan være at prisene er under press i et tregere marked, og oppdragsgiverne har flere valgmuligheter. I et slikt marked kan det være lurt å redusere timesprisen for å møte konkurransen fra andre. En kort periode uten oppdrag kan være mye dyrere enn å gå litt ned i pris.
Bygg din merkevare
Du er mer enn bare din CV. Bygg din egen merkevare ved å skrive blogginnlegg, holde foredrag på konferanser og bruke sosiale medier aktivt for å vise frem din kompetanse og engasjement. Potensielle kunder vil ikke bare se hva du kan gjøre, men også hvem du er som person.
Gjør deg mer attraktiv ved å bygge kompetanse
Vurder å utvide din kompetanse og spesialisere deg innen nisjer med høyere etterspørsel. Benytt tiden til å forbedre dine ferdigheter og kunnskaper gjennom opplæring, kurs og sertifiseringer. Du vil ikke bare bli en mer attraktiv IT-konsulent for potensielle kunder, men også mer konkurransedyktig i markedet.
Samarbeid med andre konsulenter for å skape flere muligheter
Finn synergier og samarbeidsmuligheter med andre konsulenter for å jobbe sammen på prosjekter og dele ressurser. Dette kan øke sjansene for å få oppdrag og redusere kostnader.
Benytt nettverket ditt aktivt for å genere muligheter
Et aktivt nettverk kan være gull verdt i et tregere marked. Delta i bransje-arrangementer og knytt kontakter som kan hjelpe deg med å finne nye oppdrag. Ta kontakt med tidligere kunder og oppdater dem på hva du har jobbet med siden sist. Vis interesse for deres nåværende utfordringer, og du kan potensielt få nye oppdrag gjennom eksisterende nettverk.
Reduser dine kostnader
I tøffere tider er det viktig å tenke på kostnadseffektivitet. Vurder å redusere unødvendige utgifter og finne måter å effektivisere virksomheten på for å forbedre lønnsomheten.
Husk, tøffere tider varer ikke evig. Ved å følge disse rådene og jobbe strategisk, vil du øke sjansene dine for å lykkes i et vanskelig marked. Hos Folq står vi klare til å hjelpe deg på veien, og vi tror på at IT-konsulentmarkedet vil hente seg inn igjen. Så vær tålmodig, hold motet oppe, og fortsett å levere det beste arbeidet du kan. Dine fremtidige oppdrag venter på deg!