Dette ser UX/UI-designeren etter når han velger oppdrag

For designeren Axel Ferdinand Giæver er det oppgavene og det faglige som peker seg ut i et oppdrag. Som selvstendig konsulent er også frihet og fleksibilitet et viktig kriterie for designeren, som har drevet eget selskap siden 2018. Axel blir behandlet som ansatt der han er leid inn, en faktor han mener er grunnleggende for selskapene som vil beholde konsulentene hos seg over tid.

Axel er en av flere Folq-konsulenter som forteller om ønsker og krav til oppdragsgivere. Se hva DevOps-konsulenten Kristian Ravndal Sølve vektlegger. 

Ellen Barkost
Publisert 18.05.2021
Oppdatert 14.06.2021
UX/UI-designer Axel Ferdinand Giæver
UX/UI-designer Axel Ferdinand Giæver

Hva er det viktigste kriteriet for deg når du velger et oppdrag/oppdragsgiver?

Det må være det faglige. Når oppgavene er krevende, komplekse og spennende, faglig sett – da trives jeg best. Jeg har jobbet for mange nisjeselskaper de siste ti årene, og det er alltid spennende å treffe folk som er knakende gode på sitt domene, men som trenger hjelp med UX.

Hvordan avgjør du om en sted er attraktivt å være?

Frihet og fleksibilitet er viktig – frihet til å planlegge min egen tid, og fleksibilitet til å endre på planene underveis. For meg er det et kriterium at jeg kan jobbe deltid, da jeg alltid fordeler kapasiteten min mellom ulike oppdragsgivere. Du MÅ ikke jobbe 40 timer i uka på et prosjekt for å lage bra greier, og det er det heldigvis stadig flere selskaper som oppdager. I tillegg hjelper det at merkevaren står for noe mer enn rent kommersielle ting. Jeg digger å jobbe for frivillige organisasjoner.

Du MÅ ikke jobbe 40 timer i uka på et prosjekt for å lage bra greier, og det er det heldigvis stadig flere selskaper som oppdager.
Axel Ferdinand Giæver

Hvilke selskap er spesielt attraktive for deg og andre designere for øyeblikket?

Jeg har ingen spesielle ønsker på blokka, men akkurat nå jobber jeg for Oda (tidligere Kolonial.no) og DNT – attraktive selskaper, på hver sin måte. Oda er på tur ut i den store verden, mens DNT er opptatt med å ta vare på alle dem som holder seg hjemme. Begge selskapene behandler konsulentene sine som ansatte.

Hvordan kan man gjøre innleie av konsulenter bedre?

Jeg har tilgode å jobbe for et selskap jeg ikke har trivdes i, og jeg har inntrykk av at de fleste store organisasjoner er ganske gode på å ta vare på konsulentene sine. Men det er klart –  for å holde på en god konsulent må man gjøre det man ville gjort med en hvilken som helst ansatt man setter pris på; vise tillit, være inkluderende og gi tilbakemeldinger. Da får man forhåpentligvis den familiefølelsen vi alle er ute etter. Dessuten hjelper det at teamet er lite.

For å holde på en god konsulent må man gjøre det man ville gjort med en hvilken som helst ansatt man setter pris på; vise tillit, være inkluderende og gi tilbakemeldinger
Axel Ferdinand Giæver

Leie inn en designer?

Få tilgang til Folq